[C++] Piszemy grę, część 2
W poprzednim poście opisałem działanie gry, którą piszemy. W tym zaczniemy pisać właściwy program i już na wstępie zaczniemy od zdefiniowania pliku nagłówkowego history.hpp, który w dalszej części uzupełnimy właściwym kodem.
Tworzymy plik history.hpp i definiujemy:
#ifndef HISTORY_HPP
#define HISTORY_HPP
Na razie to tyle jeśli chodzi o plik history.hpp.
Teraz zajmiemy się głównym plikiem gry z funkcją main(). Plik ten nazwijmy po prostu gra.cpp i już na początku dołączmy pliki nagłówkowe, w tym nasz plik history.cpp.
#include <cstdlib>
#include <sstream>
#include "history.hpp"
cstdlib ze standardowej biblioteki C++ pozwoli nam korzystać z funkcji rand, której użyjemy do losowania liczb z danego przedziału. Definiujemy funkcję main i pierwsze zmienne oraz pierwszą pętlę (do while):
int main()
{
int game_level = 0; // Poziom gry
int rand_number = 0; // Wylosowana liczba
int attempts = 0; // Liczba prób
int attempts_limit = 0; // Limit prób
int shot = 0; // Liczba podana przez gracza
time_t uptime, hours, minutes, seconds; // Zmienne czasu
uptime = time(NULL); // Aktualny czas
string state_game = "Gra zakończona wygraną.";
string play_time = ""; // Informacja o czasie gry
cout << "#---------#\n# Gra 0.1 #\n#---------#\n";
cout << "Wybierz poziom trudności.\n";
/*
Pętla będzie powtarzana do momentu podania prawidłowej liczby reprezentującej
poziom trudności: 1, 2 lub 3.
*/
do
{
cout << "Dostępne są trzy poziomy trudności, wpisz 1, 2 lub 3, aby wybrać poziom: ";
// Oczekujemy na liczbę (poziom trudności) od gracza.
cin >> game_level;
cin.clear(); // Czyścimy flagi błędów.
cin.ignore(1000, '\n'); // Ignorujemy dane wejściowe do momentu napotkania znaku nowej linii.
}
while(game_level != 1 && game_level != 2 && game_level != 3);
cout << "Wybrałeś " << game_level << " poziom trudności.\n---\n";
return 0;
}
W powyższym kodzie zdefiniowaliśmy zmienne, na których będziemy operować oraz pierwszą pętle, która będzie powtarzana aż do momentu podania programowi poziomu trudności (liczby od 1 do 3). Ponadto Wyświetlamy nazwę programu oraz informację od dostępnych poziomach trudności i oczekujemy na wybranie poziomu, a następnie wyświetlamy graczowi informację, jeśli wybrał jakiś poziom. Skompilujmy powyższy kod:g++ gra.cpp history.cpp -o gra
Kompilacja powinna powinna przebiegnąć bez problemów. Na tym etapie program powinien się uruchomić, wyświetlić informacje o dostępnych poziomach oraz przyjąć podaną przez gracza liczbę reprezentującą poziom trudności, a następnie wyświetlić ją.
Pierwszy etap gry mamy za sobą. W kolejnym poście zajmiemy się kolejną pętlą do while, która będzie odpowiedzialna za właściwe zadanie programu - sterowanie grą.
Pierwsze próby już za mną, można tak się bardzo fajnie pobawić. Programowanie daję ogrom możliwości. Na pewno też wykorzystuje się spory sektor IT w biznesie. Można tak znacznie usprawnić działanie firm.
OdpowiedzUsuń